Zakup auta z wadą ukrytą. Kiedy można skorzystać z rękojmi?

Zakup auta z wadą ukrytą. Kiedy można skorzystać z rękojmi?

 

Zdarzają się sytuację, w których zapewnieni o dobrym stanie technicznym przez sprzedającego zakupimy auto, którego stan nie do końca jest zgodny z opisem. Ukryte wady techniczne mogą pojawić niezależnie od tego czy zakupione auto jest nowe czy używane. Częstokrotnie wady ukryte nie ujawniły się podczas oględzin technicznych czy jazdy próbnej.

 

Co to jest wada ukryta samochodu?

Do wad ukrytych zaliczane będą wszelkie usterki, których nie da się zauważyć na pierwszy rzut, o których nie poinformował sprzedający, a które zmniejszają wartość zakupionego pojazdu, zmniejszają jego użyteczność, powodują, że pojazd nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca.

Wadą fizyczną będzie np. nielegalnie cofnięty licznik lub zatuszowane usterki powypadkowe. Drugim rodzajem wady ukrytej jest wada prawna, gdy przykładowo nieświadomie zakupiony zostanie kradziony pojazd lub taki, którego nie da się zarejestrować.

 

Jakie są prawa kupującego w przypadku wykrycia wady?

Odpowiedzialność sprzedającego przy wadach ukrytych reguluje Kodeks cywilny i ustawia o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Nie ma znaczenia czy zakup dotyczył nowego auta czy używanego. Sprzedawca za wadliwy produkt odpowiada na zasadzie rękojmi art. 556– art. 576 KC., a ty jako kupujący może z prawa rękojmi skorzystać. Prawo do rękojmi co do zasady nie może zostać wyłączone. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy stronami umowy kupna-sprzedaży są przedsiębiorcy.

 

Jakie czynności należy podjąć po wykryciu wady?

Przede wszystkim należy zacząć od konsultacji z mechanikiem samochodowym lub rzeczoznawcą czy wykryta wada nie należy do charakterystycznych mankamentów ze względu na stan eksploatacyjny lub wiek pojazdu, a następnie należy powiadomić sprzedającego o usterce i złożyć oświadczenie, które może dotyczyć:

  • obniżenia ceny samochodu
  • naprawy lub wymiany samochodu
  • odstąpienia od umowy i zwrotu poniesionych kosztów

 Odstąpić od umowy możemy tylko jeżeli ukryta wada jest istotna.

 

Wada ukryta samochodu – do kiedy można skorzystać z rękojmi?

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi, w sytuacji gdy wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat od dnia zakupu samochodu. Datą początkową z reguły jest data, która widnieje na umowie kupna-sprzedaży lub fakturze, ale może też zdarzyć się, że umowa bądź faktura została wystawiona wcześniej zaś auto zostało wydane kupującemu dużo później. Wtedy datą początkową będzie data wydania pojazdu. Natomiast jeśli w okresie 2 lat od zakupu wada zostanie odkryta, to sformułowanie roszczenia przysługującego z tytułu rękojmi powinno nastąpić w terminie 1 roku od dnia stwierdzenia wady zgodnie z art. 568 KC.

 

W jakich sytuacjach sprzedawca nie odpowiada za usterki?

Sprzedawca nie odpowiada za usterki gdy przy zakupie auta wiedziałeś o wadach samochodu. Wtedy też nie będziesz mógł skorzystać z prawa do rękojmi. Zdarza się, że do umowy kupna-sprzedaży sporządzane jest oświadczenie kupującego z listą wad, o których został powiadomiony przez sprzedającego.

 

Kto odpowiada za szkodę powstałą wskutek wady ukrytej?

Wada ukryta samochodu może zwiększać ryzyko kolizji lub wypadku. Za wypadek zasadniczo będzie odpowiedzialny kierowca oraz jego ubezpieczyciel, u którego zawarta jest polisa OC samochodu. Sprawa może się skomplikować, jeśli auto nie miało ważnych badań technicznych. W tej sytuacji ubezpieczyciel ma prawo do regresu i za szkodę ostatecznie odpowie kierowca z własnych pieniędzy. Jest możliwość uchylenia się od odpowiedzialności, jeżeli kupujący nie mógł przewidzieć usterki, która była przyczyną wypadku. Wtedy też jest możliwość „zaskarżenia” sprzedającego za sprzedaż samochodu z ukrytymi wadami i przerzucenie na niego odpowiedzialności.

 

Co zrobić gdy sprzedający nie zgadza się na polubowne zakończenie sprawy?

Gdy ugodowe załatwienie sprawy nie jest możliwe, pozostaje skierowanie sprawy do sądu. W przypadku wygranej sprawy koszty sądowe, w tym opłaty, zaliczki na biegłych oraz koszty ustanowienia adwokata, którę pocztąkowo kupujący będzie musiał ponieść, zostaną zwrócone przez sprzedającego.

 

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy prawnej adwokata? Skontaktuj się z nami.


Kancelaria Adwokacka
Adwokat Magdalena Walczyk

ul. Partyzantów 1A/215
35-242 Rzeszów

NIP 8172132588

Masz pytania ?
Proszę o kontakt

Image
tworzenie stron internetowych cennik : www.intermikro.com